Yritykset, jotka auttavat ympäristöä – onko niitä?

Untitled-71

Tietoisenkin kuluttajan on välillä hankala arvioida, onko yritysten ekologisuuspuheissa totuusperää vai jäävätkö ne vain mainonnan korulauseiksi. Suurin osa nykypäivän yrityksistä lupaa olevansa vihreitä ja mainitsee tiedotteissaan kierrätyksen ja energiatehokkuuden.

Kaikkien osalta ei voi kuitenkaan puhua oikeasti ekologisesta toiminnasta, jossa luonnon kestokyky asetettaisiin taloudellisten tavoitteiden kanssa samalle viivalle.

Ekobuumi

Yhä useampi kuluttaja miettii ostokäyttäytymistään myös ympäristön ja kestävänkehityksen näkökulmasta. Tämä on luonut markkinoille ekobuumin. Osa yrityksistä käyttää tätä edukseen takeettomasti, mutta toisaalta markkinoilla on monia uusia yrityksiä ja tuotteita, jotka ovat asettaneet ympäristöystävällisyyden ja eettisyyden prioriteetikseen. Eettinen ja ympäristövastuullinen yritystoiminta lisääntyy jatkuvasti.

Tällainen yritys toimii avoimesti, käyttää mahdollisimman ympäristöystävällisiä ja kierrätettäviä materiaaleja niin itse tuotteessa, tai palvelun yhteydessä, kuin sen pakkauksessa. Myös kuljetuksen, tuotteen valmistuksen ja jakelun ja koko ketjun yrityksen tai palvelun ympärillä on oltava mahdollisimman ympäristö ystävällinen ja tuettava kestävää kehitystä.

Jotkut yritykset tukevat voitoillaan ympäristöhankkeita ja -tutkimuksia ja maksavat tällä hyväntekeväisyydellään takaisin omaatuntoaan ja hyvää yrityskuvaansa.

Harhaanjohtavaa ja valheellista mainontaa

Monia mainoskampanjoita on hyllytetty harhaanjohtavien ja jopa valheellisten lupausten ja väittämien vuoksi. Suomessa mm. kuluttajavirasto on oheistanut ja osaltaan valvoo ympäristömarkkinointia.

Valheelliset tai ympäripyöreät ja takeettomat ympäristölupaukset yrityksen markkinoinnissa saattavat aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä yrityksen. Toki on monia yrityksiä, jotka ovat saaneet luotua ekologisen ja vastuullisen imagon ja brändin valtaosan silmiin, vaikkei totuus olisi imagoa huomattavasti vähemmän vihreä. Tässä kohtaa valitettavan usein yrityksen taloudellinen voitto ohittaa ympäristö- ja sosiaaliset intressit.

On kuitenkin muistettava, että yrityksen on tehtävä voittoa, muuten toiminta ei voi jatkua, eikä yritys voi työllistää ihmisiä. Balanssin saavuttaminen yrityksen voiton ja ympäristönajattelun välille ei ole helppoa, mutta olisi väärin ajatella, ettei yritys voi auttaa ympäristöä. Yritys voi ajatella ympäristöseikkoja ja minimoida negatiiviset vaikutukset ottaen silti huomioon kustannustehokkuuden.