Aloita kuntoharjoittelu kotona tai töissä

Puhuttaessa kuntotreenistä tarkoitetaan usein jotain liikuntaharrastusta kodin ulkopuolella. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi salilla treenaaminen, juokseminen ja uiminen. Kotona treenaaminen voi olla kuitenkin yhtä tehokasta kuin kuntosalitreeni. Kuntosalilla on tosin yleisesti paremmat laitteet ja tilat treenaamiseen. Toisaalta kotona pystyy hyvin tekemään perustreenin, jolla pääsee jo pitkälle.

Vinkkejä tehokkaaseen kotiteeniin

Tehokkaan kotitreenin ei tarvitse kestää tuntia kerrallaan. Treeniksi riittävät ajoittaiset treenit. Ja 15 minuutin treeni kahdesti päivässä voi olla yhtä tehokas kuin puolen tunnin harjoittelu. Kotona treenaamisessa on myös se hyvä puoli, että et tarvitse kuntoilulaitteita päästäksesi alkuun.

Mikäli asut kerrostalossa tai työskentelet toimistorakennuksessa, jossa on useita kerroksia, niin muutaman kerran päivässä juoksu tai kävely ylös ja alas voi olla jo todella tehokas treeni.

Nyt annamme muutamia vinkkejä koti- tai työpaikkatreeniin. Ensinnäkin varaa riittävästi tilaa harjoitusten tekemiseen. Tila voi olla paikka makuuhuoneessasi, toimiston neuvotteluhuone, ulkoterassi tai vaikka parveke tai asuntosi pihapiiri. Tilaa pitäisi olla vähintään joogamatolle tai muulle treenialustalle.

Liikkeistä voit kokeilla lankuttamista, iskuja ilmaan, kyykkyjä, portaiden kiipeämistä ja punnerruksia tehokkaina kehonpainoharjoituksina.

Muista turvallisuus treenatessa

Muista turvallisuus myös kotitreenissä. Kuntosalilla on paikalla henkilökuntaa, joka opastaa sinua ja tarvittaessa tulee nopeasti apuun. Kotona turvallisuus ei ole aina yhtä taattu. Keskustele lääkärisi kanssa ennen kotitreenien aloittamista, varsinkin jos sinulla on sairaus tai toipumassa vammasta. Ensiaputarvike , ensiaputarvike on myös hyvä olla varmuuden vuoksi saatavilla.